Saffranspannacotta en perfekt efterrätt till jul och nyår!

För ett tag sedan hade vi lite vänner hemma på besök och jag beslöt mig för att göra lite pannacotta till efterrätt. Eftersom det snart är jul så ville jag hitta någon passande smak, och mitt val förr på saffran. Ett klokt val skulle det visa sig eftersom pannacottan både doftande och smakade ljuvligt och fick en vacker färg från saffranen. Efterrätten gjorde succé och flera frågade efter receptet efteråt så därför delar jag nu med mig av det här. Den är dessutom enkel att göra och känns trots det lyxig och smakar himmelskt gott.

Ingredienser (4 portioner)
2 1/2 blad gelatin
5 dl grädde
1/2 dl strösocker
1 påse saffran
1 tsk vaniljsocker (vill man göra extra lyxigt kan man använda vaniljstång i stället)

Gör såhär
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i ca 5 min. Koka under tiden upp grädde och socker i en kastrull. När blandningen kokat upp tar du sedan av kastrullen från värmen. Lyft upp gelatinbladen ur vattnet och skaka av så mycket vatten du kan, rör därefter ner gelatinet i gräddblandningen så att det smälter. Rör sedan ner saffran och vaniljsocker. Häll slutligen gräddblandningen i små vattensköljda glas eller formar och låt det stelna i kylen i minst 4 timmar eller tills nästa dag.

Använder du vaniljstång i stället för vaniljsocker så skär du först upp vaniljstången och skrapar ur fröna ur vaniljstången. Koka sedan vaniljstången och vaniljfröna tillsammans med grädden och sockret. Och fiska upp vaniljstången innan du tillsätter saffran.

Slutligen kan du med fördel dekorera din pannacotta med något gott. Själv valde jag att lägga innehållet från en passionsfrukt överst, men det går säkert lika bra med lite hallon eller dylikt. Där får din smak och fantasi sätta gränserna.

Jag hoppas att denna kan bli en favoritefterrätt nu till julen, för jag kommer garanterat att göra den fler gånger!

 

 

2 thoughts on “Saffranspannacotta en perfekt efterrätt till jul och nyår!

Kommentera

