Pecannöt kolapaj!

På fredagar är det lyxfika (fredagsfika) på Elins arbetsplats Lindberg. Då turas man om att baka goda saker och lyxa lite extra. Förra veckan var det Elins tur att bjuda på fika, men eftersom jag är hemma på dagarna så tänkte jag att jag kunde hjälpa henne lite. Jag hittade ett smaskigt recept i en av Leila Lindholms smaskiga böcker som jag inte kunde låta bli att prova. Och gissa om det blev smaskigt, jag tror att den blev uppskattad av Elins kollegor.

Den här pajen passar perfekt när du vill bjuda dina vänner på något riktigt gott (jag kan exempelvis tänka mig att den passar alldeles utmärkt i samband med jul eftersom det är lite julkänsla över knäck-/kolasmaken)!

Se bara till att ha gott om tid när du ska baka eftersom kolan ska sjuda i lite mer än en timma. Efter bilderna följer receptet.

1 stor rund paj;
Pajbotten;
150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1 ägg
1/2 msk vatten

Fyllning;
5 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1/2 dl farinsocker
2 msk honung
1 1/2 dl ljus sirap
1 msk kakao
50 g smör
2 nävar pekannötter (du kan självklart blanda och använda olika sorters nötter, eller använda den sort som är din favorit!)

Gör såhär:
Pajbotten: Nyp ihop kallt, tärnat smör med vetemjölet och florsockret. Tillsätt ägget och vattnet och arbeta ihop degen tills den precis går ihop. Arbetas degen för länge förlorar den sin sprödhet. Täck degen på plastfolie och låt vila minst 30 minuter i kylskåp. Tryck ut degen i en pajform och grädda på 175 grader i cirka 10 minuter.

Fyllning: Blanda alla ingredienserna förutom smöret till kolan och låt sjuda i drygt en timma. Prova om kolan är klar med ett kulprov i iskallt vatten, då den går att rulla en mjuk kula kommer den att stelna i formen. Klicka sedan i det rumsvarma smöret och rör ut. Fyll kolan i det kalla förgräddade pajskalet. Strö över pekannötter och låt stelna i kylskåp.

Kommentera

