haklapp till stina

Något som är enkelt och smidigt att sy själv är mjuka haklappar. Idag har jag sytt en i ett vaxdukstyg med Marimekkos fina blå unikko mönster. Jag har haft en bit som legat länge och väntat på att bli en liten neccesär men nu fick det bli en haklapp istället! Lätt att torka av och då behöver man inte tvätta den efter varje måltid. Den snygga retro matstolen har vi köpt på Levas Stil & Vintage, tänk vad mkt fint vi har i lilla Byn.

Är du sugen på att sy en egen?, såhär gör du..
Börja med att rita upp en mall, för att få den så symmetrisk som möjligt räcker det att rita halva. Jag utgick från en haklapp jag hade hemma sedan tidigare. Gör på samma sätt med fickan. Tänk på att den måste vara lika som haklappen så att de passar ihop. (Vill du ha min mall kan jag skicka en kopia på posten om du säger till:)

Klipp ut dina mallar. Lägg mallen på det tyg du vill använda, tyget ska vara dubbelvikt och mallens ”mitt” ska ligga mot den vikta kanten.

Vill du vara noga kan du nåla fast din mall och sedan klippa ut. Ingen sömsmån behövs eftersom den kantas med en snedslå. Jag ritade av och klippte sedan efter linjen. Gör sedan lika med fickan. Nåla fast kantslån på fickan och sy dit den.

Nåla fast fickan på haklappen och var noga så att den hamnar på mitten. Ett tips är att vika på mitten och sätta en nål för att markera ut. Nåla sedan fast snedslå runt haklappen, vänta med halsen. Sy fast. Är man van att sy behövs endast ett par nålar för att hålla fast fickan och snedslån. Det kan vara lite pilligt/trixigt att nåla eftersom vaxduken är lite tjockare.

Markera ut mitten i halsen och på snedslån och nåla fast snedslån som ska användas till snöre att knyta bak i nacken, ca. 78 cm totalt, 30 cm på varje sida om halsöppningen.

Sy dit. Tadaa! Klart!

 

 

 

 

 

Kommentera

