Energibars

Det är ju kanske synd att säga att det är nyttiga energibars men de är i alla fall fyllda med energi och en hel del nyttiga ingredienser. Passar att plocka fram då man behöver en liten extra energitopp, kanske ute på fjällturen, under cykelfärden, under tentapluggandet men annars är de goda att äta när som:) Eftersom jag det senaste inte har bakat lika mycket som vanligt har jag inte heller lika mycket hemma i skafferiet, vilket jag jag ändå utgår från att jag har, därför fick jag skarva i med min hemgjorda musli istället för nötter och russin men det gick bra det med! Så var inte rädd för att addera eller byta ut någon ingrediens.. (tyvärr är energibars svåra att få se roliga ut på bild..)

Energibars,

1 1/2 dl jordnötssmör
1 1/2 dl mörk sirap
3 msk farinsocker
3 dl lätt krossade flingor (jag använde ICAs variant av SpecialK)
1 dl kokosflingor
1 dl grovhackade nötter(välj efter smak, jag använde min hemgjorda musli istället)
1 dl solrosfrön
1 dl russin

Smörj en avlång brödform. Värm jordnötssmör, sirap och farinsocker i en kastrull på låg värme tills det smält samman. Rör ihop de torra ingredienserna och blanda ner i den varma smeten. Häll maasan i formen och tryck ut. Ställ i kylskåpet cirka 20 minuter för att stelna. Skär upp i önskad storlek.

Kommentera

