Chokladmuffins

Vad hittar jag på när Christian är iväg och fiskar och Stina sover?…

Bakar!

För er som inte vet har jag tidigare haft en bakblogg, bakplaten.blogspot.com, den används nu endast som en receptsamling. Jag kan ibland sakna det bloggandet, därför kommer jag nu att fortsätta baka och blogga men här.

När jag bakar muffins tycker jag det är som roligast när de reser sig och blir sådär stora och fina! Då känns de lyxiga!

12 st stora muffins;
125 g margarin
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt
2 dl mjölk
Chokladpluttar efter eget tycke, jag använde pluttar i mörk choklad och i vit choklad ca 1/2 dl av varje. (Går lika bra med hackad choklad eller utan!)

 
Smält margarinet och häll i en bunke. Tillsätt mjölk och äggen och vispa ihop. Blanda de torra ingredienserna och rör ned i smeten. Fördela smeten på tolv formar i en muffinsplåt. Grädda i mitten av ungen på 175 grader i cirka 30 minuter.

Kommentera

