Se jag gör någonting gammalt till nytt!

Jag inser att det här med att vara småbarnsförälder och samtidigt hinna med allt annat man vill göra och därutöver göra saker som att skriva på en blogg. Men efter flera veckors uppehåll bryter jag nu cybertystnaden med ett nytt inlägg. Mycket har hänt sedan senast, bl.a. har jag hunnit med en Åreresa tillsammans med fru och dotter. Mer om detta kommer jag att skriva snart. Förra veckan var Elin till sina föräldrar (med andra ord mina svärföräldrar) med Stina. Lite skönt tänkte jag att det skulle bli, vara själv och kunna ägna mig åt mig själv och allt det som jag inte hunnit med under de senaste månaderna. Men tror ni att så blev fallet, på kvällarna sjönk jag ner i TV-soffan, zappade mellan kanalerna och kände mig så otroligt ensam. Dagarna som de var borta blev i stället en ända lång väntan på att de skulle komma hem. Ungefär som när man var liten och längtade efter sin födelsedag eller julafton. Med andra ord gick tiden lååångsamt.

Jag han dock med att göra lite saker medan de var borta. Bl.a. så han jag renovera en gammal möbel som jag fyndade på Erikshjälpen för ett par veckor sedan och det är det jag tänker dela med mig av i detta inlägg. För tänk vad bra det är egentligen. Jag fyndar ett fint skåp på Erikshjälpen för några hundra kronor. Nu pratar vi gamla trämöbler i fin kvalité, inte nå IKEA direkt. Jag får dessutom en unik och snygg möbel som garanterat ingen annan har. Men det bäsa av allt är att de pengar som jag betalat för möbeln dessutom går till någonting bra, att hjälpa människor som är i behov av pengar och hjälp.

Hur som helst så köpte jag ett skåp som sagt, många kanske skulle titta på det och tycka att det inte såg mycket ut för världen. Men när det gäller möbelrenovering handlar det först och främst om att se potentialen och möjligheterna. För tänk vad lite färg och påhittighet kan göra.

Såhär såg skåpet ut när jag fick hem det från Erikshjälpen. Ganska slitet och repigt. Och den mörka färgen gjorde att det kändes som den tog upp halva vardagsrummet. Så jag gick och köpte färg, oljefärg ska det vara som torkar långsamt och därmed får en finare och slätare yta som dessutom får en mycket hårdare och slitstarkare än vattenbaserad färg.

Redan efter första målningen var det en helt ny möbel, ljus och fräsch.

I stället för att måla skåpet invändigt lät jag träfärgen vara kvar och på insidan av skåpluckorna tapetserade jag med en snygg tapet från Marimekko som blivit över när vi tapetserat en skjutvägg i huset

De fina och silvriga knopparna som satt på skåpet när jag köpte det tyckte jag var så fina och charmiga att jag lät dem sitta kvar. De gjorde sig dessutom väldigt bra mot det vita.

Såhär blev det färdiga resultatet. Ett riktigt snyggt och unikt skåp för ca 1000kr (inköpspris på Erikshjälpen, färg och tapet). Skåpet kommer nu att tjänstgöra som förvaring för diverse saker samt TV möbel. Välkommen hem till oss för att kika närmare 🙂

5 thoughts on “Se jag gör någonting gammalt till nytt!

  1. Sjukt fint blev det! Jag gillar ju originalfärg, men det där gjorde sig superbra i vitt oxå! Och ja, knopparna passade, och det skulle nog va svårt att få samma charm med några andra.. Jag vill oxå ha ett helt hus att inreda med Erikshjälpenmöbler! Mina 26 kvm rymmer inte mer nu…

    • Tack Maria. Måste vara ett bra betyg när du som älskar original tycker det blev bra. Du får säkert ett hus en vacker dag. Du får börja spara möbler i någon lada i Alfta före 🙂

Kommentera

